Na zawodach sportowych często słyszymy jak trenerzy mówią do zawodników „bij się agresywnie”. Podobnie, z ust komentatorów radiowych i telewizyjnych można usłyszeć podobne słowa, że „zespół gra za mało agresywnie” bądź, że „ zespół zastosował agresywne krycie”, „agresywny blok”. Czy faktycznie zawsze w tych przypadkach mamy do czynienia z agresją, agresywnym zachowaniem, czy może ktoś zachował się agresywnie? Są to trzy różne interpretacje faktów. Agresją kolokwialnie mówiąc nazwiemy atak obcego państwa na inny kraj (Słownik Psychologiczny podaje inną definicję agresji). Z kolei, zachowanie agresywne jest procesem, natomiast agresywność jest cechą człowieka mierzalną przykładowo testami psychologicznymi.
Spośród różnych teorii agresji do najbardziej znanych należy teoria uczenia się Bandury i Waltersa, którą charakteryzują dwie hipotezy dotyczące powstawania agresywności. Pierwsza głosi, że agresywność jest wynikiem uczenia się przez imitację, czyli poprzez obserwowanie agresywnie zachowującego się modela. Druga zawiera stwierdzenie mówiące o tym, że nieregularne wzmacnianie stanowiące frustrację, prowadzi do zwiększenia intensywności wykonywanych reakcji. W miarę upływu czasu wytwarza się nawyk intensywnego reagowania w szczególności wówczas, gdy to zachowanie zostało „nagrodzone”, np. pochwałą rodzica, trenera, przyniosło „korzyść” w postaci wygrania walki.